poniedziałek, 19 października 2009

Czy zmiany ewolucyjne wystarczą aby nastapił zauważalny postęp?

Odpowiedż na tytułowe pytanie zależeć będzie od tego jakie zmiany, czego dotyczące,  gdzie przeprowadzone oraz kto i w jaki sposób oceni ich rezultat. W specyficznej na dziś sytuacji szkolnictwa wyższego w Polsce odpowiedż, wg "Zalożeń" Resortu, brzmi: tak! Dlaczego? Ponieważ wstepnie założono, że warunki zewnętrzne w otoczeniu uprzywilejowanego i mało konkurencyjnego środowiska nie będa się zmieniały zbyt szybko? Ktoś się zaraz zapyta o co tu chodzi i dlaczego są podane okreśenia typu: "uprzywilejowanego" i "mało konkurencyjnego środowiska"? Wytłumaczenie jest proste, aczkolwiek składa się na nie wiele wątków.

sobota, 17 października 2009

Jakie powinny być relacje między rzeczywistością polskich szkół wyższych a europejskimi i światowymi procesami modernizacyjnymi dotyczącymi uczelni?

Odpowiedz na to pytanie sprowadza sie do prostego stwierdzenia, ze powyzsze relacje powinny byc spojne. Spojnosc relacji implikuje zwrotnosc, czyli mozliwosc dokonania pelnej analizy, wyboru oraz porownania interesujacych nas elementow w danym zbiorze. Przeciwnie, w przypadku wystapienia relacji niespojnej pojawi sie tu krytyczna luka w dostepie do wszystkich istotnych danych (w przypadku skrajnym, ten typ relacji, odpowiadac bedzie zapasci cywilizacyjnej danego panstwa). Bedzie to mialo miejsce wtedy, gdy w procesie analizy porownawczej stanu kondycji uniwersytetow, w podobnych lub odmiennych systemach szkolnictwa wyzszego, w roznych krajach lub regionach, wystapi brak dostepu do wiarygodnych danych statystycznych, zarysuja sie diametralne roznice lub tez braki w stosowanych do oceny jakosci ksztalcenia procedurach (akredytacja), niezgodnosci w metodach ewaluacji osiagniec instytucji (benchmarking) i kadry (bibliometryczne bazy danych).

czwartek, 1 października 2009

Reformy w Centrum Informacji FIAP

Drodzy Forumowicze. Byc moze czeka nas goraca jesien - trwaja prace nad strategia (strategiami?) dla szkolnictwa wyzszego a takze spodziewane jest rozpoczecie prac legislacyjnych nad nowelizacja obecnie obowiazujacej ustawy PSW z 2005 r. Piec ustaw dotyczacych nauki jest od marca br. w podkomisjach sejmowych.

W tej sytuacji postanowilam skoncentrowac sie glownie na naszym blogu "zakladkowym" czyli Centrum Informacji FIAP i z gory przepraszam Wszystkich za moja przyszla wysoce prawdopodobna nieobecnosc na tym blogu.

Mam nadzieje, ze Centrum Informacji FIAP ulatwi wszystkim zainteresowanym osobom dostep do najwazniejszych informacji dotyczacych reform a takze pozwoli na biezaco sledzic rozwoj sytuacji.

Serdecznie zapraszam do czestych odwiedzin (istnieje mozliwosc subskrybcji postow).