Jak juz informowalem wczesniej, Jerzy Thieme pracuje nad ksiazka poswiecona roznym systemom szkolnictwa wyzszego. Autor przeslal wlasnie do FIAP informacje, ze ksiazka ukaze sie niebawem, tj. prawdpodobnie w drugiej polowie marca, 2009 r. Czytelnikom FIAP-u polecam zapoznac sie ze Spisem Tresci Ksiazki i Nota Biograficzna o Autorze. Warto takze zapoznac sie z Wybranym Fragmentem Ksiazki poswieconym jakosci ksztalcenia. Na szersza dyskusje poswiecona zawartosci ksiazki bedzie czas, gdy ukaze sie ona juz drukiem i stanie sie ona powszechnie dostepna. Jednak juz teraz zachecam do umieszczania ponizej pierwszych komentarzy i byc moze uwag/zapytan do Autora.
6 comments:
Gratuluje i podziwiam Autora wiedze, odwage, determinacje w zmierzeniu sie z tak obszernym, trudnym i dynamicznie zmieniajacym sie materialem/modelami. Idac za slowami Jana z Czarnolasu : "A ja trzymam z tym, co wczas uchwyci"... ksiazka pojawia sie we wlasciwym momencie, i mam nadzeje,ze dotrze szybko do polskiego Czytelnika!
Zakres tematyki ksiazki jest naprawde interesujacy i dosc szeroki. Sadze, ze jej korespondencja do istniejacego modelu/sytuacji w szkolnictwie wyzszym w Polsce moze ulatwic i wlasciwie ukierunkowac dyskusje na temat koniecznych reform lub korekty istniejacych juz rozwiazan.
Jerzy Thieme napisal:
PKA wykorzystuje rozwiązania, które są szeroko stosowane międzynarodowo. Przeglądy są obowiązkowe, raporty są dostępne publicznie, wizytacje powtarzają się cyklicznie. Proces zaczyna się od samooceny i potem mają miejsce wizytacje, a na koniec jest publikowany raport.
Rownoczesnie dzisiejszy dzien przynosi na stronie Parlamentu Studentow Rzeczypospolitej artykul: O jawność raportów z kontroli PKA w uczleniach .
Podobnie raport OECD na stronie 34 przynosi informacje o szerokim naglasnianiu ocen w srodkach masowego przekazu.
Co jest prawda, a co polprawda?
Dlaczego gra sie niejednoznacznoscia tlumaczenia slowa assessment i przypisuje mu sie znaczenie ocena=NOTA?
W dyskusjach nad reformami w sektorze akademickim sporo miejsca poswieca sie analizie dzialan CK, tj. instytucji sprawujacej kontrole nad przyznawaniem stopni naukowych. Do tej pory zasakujaco malo bylo analiz dzialan PKA. A wydaje sie, ze rola tej instutucji jest rownie wielka jak CK (jesli nie wieksza). To dobrze, ze w ksiazce Pana J.K. Thieme ten wazny temat jest podejmowany.
Polska jest czlonkiem ENQA od 23 stycznia 2009r. Mozna sie zapoznac z 'zewnetrznym' raportem i porownac jego zawartosc z propozycjami przedstawionymi przez JK Thieme. Troche tylko zastanawia fakt, ze na 6 czlonkow External Review Panel, mamy tlumaczke i dwoch polskich pracownikow uczelni, ktorych codzienna praca i pelnione funkcje podlegaja ocenie PKA. Czy nie mamy tutaj do czynienia z klasycznym konfliktem interesow?
Informacja z ostatniej chwili od autora: W tym tygodniu książka ma być w sprzedaży w Warszawie, a w ciągu 10 dni na terenie całego kraju.Ukaze sie pod tytulem:
Szkolnictwo wyższe. Wyzwania XXI wieku. Polska, Europa, USA w wydawnictwie Difin.
JK Thieme Szkolnictwo wyższe. Wyzwania XXI wieku. Polska, Europa, USA juz jest dostepna w internecie.
Zachecam do lektury, cytujac opinie z jej okladki:
"To ludzie, ich wykształcenie, wiedza, umiejętności, zaradność, kultura i przedsiębiorczość, czyli kapitał intelektualny, stają się krytycznym czynnikiem rozwoju, a głównym „wytwórcą” kapitału intelektualnego jest szkolnictwo wyższe. Tym problemom jest poświęcona książka dra Jerzego K. Thieme, zawierająca m.in. szczegółową analizę porównawczą systemów szkolnictwa wyższego w Europie, USA i Polsce. Autor przedstawia konkretne propozycje naprawy polskiego szkolnictwa wyższego, którego obecny stan uznaje za krytyczny. Książka dra J. Thieme jest adresowana do dwóch grup czytelników. Pierwszą z nich stanowią uczestnicy dyskusji o reformie szkolnictwa wyższego. Druga grupa to osoby zainteresowane analizą porównawczą i opisem modeli europejskiego, amerykańskiego oraz polskiego szkolnictwa wyższego. Ponadto książka może być wykorzystana jako podręcznik dla studentów studiów podyplomowych w dziedzinie zarządzania szkolnictwem wyższym. „Autor ukazuje szeroką panoramę funkcjonujących w świecie modeli szkolnictwa wyższego, cały czas mając na uwadze przydatność rozważań dla niezbędnych reform polskich uczelni, którym także poświęca wiele miejsca. Książka powinna pomóc w przerwaniu zaklętego kręgu konserwatywnych rozwiązań, w którym dotąd toczy się debata o reformie nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce. Lektura obowiązkowa dla zwolenników reform i ich oponentów”.
prof. dr hab. Stefan Jackowski, Uniwersytet Warszawski,
prezes Polskiego Towarzystwa Matematycznego
„To znakomita książka dla wszystkich, którym na sercu leży dobro polskiego szkolnictwa wyższego. To również pierwsze tak kompletne źródło zawierające opisy systemów kształcenia na poziomie wyższym w Polsce, Europie i Stanach Zjednoczonych, a także omawiające konieczność i drogi naprawy szkolnictwa wyższego w Polsce”.
prof. dr hab. inż. Andrzej Jajszczyk,
Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie,
laureat Nagrody Fundacji na rzecz Nauki Polskiej w 2008 r.
„Jest rzeczą zdumiewającą, iż odnosząc w latach transformacji tak wiele sukcesów w różnych dziedzinach życia – dzięki konkurencji – odizolowaliśmy od niej obszar decydujący dla pomyślności Polski. Chcę to wyraźnie podkreślić: kluczem do sukcesu naszego kraju jest wprowadzenie do sfery nauki i szkolnictwa wyższego zasad uczciwej konkurencji. Bardzo się cieszę, że książka dra Jerzego K. Thieme ujmuje ten problem tak kompetentnie i wszechstronnie”.
prof. nadzw. dr hab. inż. Tadeusz Pomianek,
rektor Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie,
prezes Polskiego Związku Pracodawców Prywatnych Edukacji PKPP Lewiatan
„Niewiele książek dotyczących szkolnictwa wyższego publikowanych w Polsce i gdzie indziej może równać się z pracą Jerzego K. Thieme pod względem diagnostyki i zdolności zdefiniowania wyzwań stojących przed szkolnictwem wyższym w globalizującym się świecie. Ale najprawdopodobniej żadna nie została wsparta tak wnikliwym rozpoznaniem światowego dorobku i światowych problemów szkolnictwa wyższego. Lektura obowiązkowa dla każdego ministra nauki i szkolnictwa wyższego”.Jan Winiecki, profesor w Wyższej Szkole Europejskiej im. J. Tischnera w Krakowie,
doradca ekonomiczny w WestLB Bank Polska,
wieloletni prezes Towarzystwa Ekonomistów Polskich (1999–2007)
Wkrotce powinien pojawic sie na naszym blogu nowy watek dyskusyjny w calosci poswiecony poruszanym w niej problemom - juz teraz zapraszam wstepnie do dyskusji!!!
Prześlij komentarz