poniedziałek, 15 czerwca 2009

Polityka Edukacyjna i Modele Szkolnictwa Wyzszego

Pragne serdecznie zaprosic Wszystkich Panstwa do dyskusji nad fragmentem ksiazki Jerzego K. Thieme - Szkolnictwo wyzsze. Wyzwania XXI wieku. Polska, Europa, USA (ksiazka ta niedawno ukazala sie na rynku, o czym informowalismy we wczesniejszech watkach). W wybranym fragmencie, ktory faktycznie stanowi Rozdzial 2.1, Autor przedstawia rozne modele szkolnictwa wyzszego. Okazuje sie, ze modele te moga roznic sie naprawde zasadniczo i dlatego warto poswiecic kilka chwil, aby zaznajomic sie z trescia prezentowanego tutaj wycinka ksiazki. Zapraszam do lektury i zamieszczania na blogu Forum Integracyjnego Academicus Poloniae swoich uwag w formie komentarzy.

zalaczony fragment ksiazki: KLIKNIJ TUTAJ

Jednoczesnie pragne zwrocic uwage, ze komentarze do reform proponowanych przez MNiSW nalezy zamieszczac w watku Zalozenia do reformy systemu szkolnictwa wyzszego. Natomiast w tym watku analizujemy glownie tresc przedstawionego fragmentu ksiazki.

3 comments:

ZM pisze...

W "trojkacie wplywow Clarka" (prezentowanym w przedstwionym fragmencie ksiazki JK Tieme)mozna wyroznic dwa bardzo charakterystyczne punkty: model anglosaski (rynkowy) oraz model germanski (oligarchii akademickiej). Wg JK Thieme polskie uczelnie prywatne znajduja sie w poblizu modelu anglosaskiego, natomiast polskie uczelnie publiczne w poblizu modelu germanskiego. Mozna sformulowac ostrozna teze, ze na dzien dzisiejszy korzystne byloby umocnienie zakresu modelu anglosaskiego w Polsce (ostrozna w tym sensie, ze 100 procentowa realizacja modelu rynkowego dla obu typu uczelni moglaby byc juz pewna przesada, ale dalsze czesciowe wzmocnienie modelu rynkowe bez watpienia byloby przydatne). Temu celowi zdaja sie sluzyc zmiany proponowane przez Ministerstwo w ramach reformy, ktore sugeruja zwiekszanie roli mechanizmow wolnorynkowych dla uczelni publicznych. Wydaje sie jednak, ze mozliwy jest takze drugi scenariusz jako uzupelnienie (lub w pewnym sytuacjach jako alternatywa obecnych propozycji rzadowych). Otoz wydaje sie wskazane dalsze umacnianie roli uczelni prywatnych. Mianowicie slaboscia tego sektora jest bardzo waski zakres ksztalcenia. W chwili obecnej jest to praktycznie tylko ksztalcenie w zakresie zarzadzania oraz szeroko rozumianej informatyki. Aby uczelnie prywatne stanowily przeciwage dla uczelni publicznych konieczne jest rozszerzenie ofery edukacyjnej przynajmniej na nauki techniczne i medyczne. Jednak tego typu studia sa kosztowne i ich uruchomienie wymaga odpowiedniego zaplecza. Obecna sytuacja zarowno prawna, jak tez kredytowa jest wyraznie korzystniejsza dla uczelni publicznych. Dlatego byloby wskazane, aby uruchomic szereg procedur, ktorych celem byloby dazenie do zrowniania szans sektora publicznego i prywatnego.

ZM pisze...

Brawo PSRP. W oswiadczeniu studentow z dnia 2009-07-09 napisano m.in. "reforma szkolnictwa wyzszego powinna przede wszystkim sluzyc obaleniu archaicznego systemu ksztalcenia, ktory istnieje bardziej dla kadry akademickiej niz dla studentow". Proste rzeczy powiedziano prosto. Im czlowiek starszy (a dotyczy to niestety wszystkich osobnikow rodzaju ludzkiego, w tym takze mnie...) tym wieksza jest u niego tendencja do "rozmywania" ocen rzeczywistosci. Odrobina swiezosci jednak jest potrzebna.

Aby zachecic studentow do czestego zagladania na strony Forum Integracyjnego Academicus Poloniae pragne zadedykowac im utwor muzyczny (wakacyjny, jak na okres wakacji przystalo).

Wszystkim osobom zwiazanym z PSRP zycze udanego wypoczynku letniego!

WFPalosz pisze...

Po lekturze Ksiazki nasuwa mi sie jeden komentarz: powinna to byc lektura obowiazkowa dla wszystkich pracownikow merytorycznych Ministerstwa ktorzy maja cokolwiek wspolnego ze szkolnictwem wyzszym w Polsce.